Szkolenia marketingowe – co masz do wyboru?
Wybierając kurs marketingu, zastanów się nad specjalizacją. Jeśli masz już pomysł na ścieżkę kariery, to dobierz kurs do swoich potrzeb. Jeśli dopiero zaczynasz, rozważ kursy wprowadzające w świat marketingu – to przecież bardzo szeroka dziedzina.

Podstawy marketingu
Jeśli jesteś “zielony” z marketingu, to kurs z podstaw jest dla Ciebie idealnym rozwiązaniem. Nauczysz się najważniejszych pojęć, np. marketing mix, segmentacja rynku czy badania marketingowe. To fundament, na którym zbudujesz swoją karierę.
Marketing internetowy
Kursy marketingu internetowego uczą, jak efektywnie wykorzystywać narzędzia internetowe, w tym SEO, reklamę płatną, content marketing czy social media. Dowiesz się, jak tworzyć strategie internetowe, którymi zdobędziesz uwagę klientów.

Marketing treści (content marketing)
Jeśli jesteś zainteresowany pisaniem lub tworzeniem video, to kurs z content marketingu jest doskonałym wyborem. Nauczysz się, jak tworzyć treści, które angażują czytelników/widzów, budując wartość dla firmy. To idealna opcja dla copywriterów, blogerów i osób odpowiedzialnych za content na stronach internetowych.
Marketing influencerów
Kolejna szalenie popularna odmiana marketingu. Na poświęconym jej szkoleniu nauczysz się współpracy z influencerami, budowy strategii marketingowych opartych na ich udziale oraz monitorowania i analizy efektów takich kampanii.

Social media marketing
Social media marketing to strategia marketingowa, która wykorzystuje narzędzia i techniki dostępne w mediach społecznościowych (m.in. Facebooku, TikToku czy Instagramie). Na kursie dowiesz się, jak przy jej użyciu dotrzeć do większej liczby odbiorców, zwiększyć świadomość marki, generować ruch na stronie internetowej oraz budować trwałe relacje z klientami poprzez angażowanie ich w interakcje i udostępnianie wartościowych treści.
Marketing społeczny i CSR
Jeśli interesuje Cię aspekt społeczny marketingu, kursy związane z CSR (społeczną odpowiedzialnością biznesu) i marketingiem społecznym są przeznaczone dla Ciebie. Dowiesz się, jak budować markę, która działa na rzecz organizacji pozarządowych, z poszanowaniem społeczeństwa i środowiska naturalnego.
Marketing w e-commerce
Jeśli działasz w branży e-commerce lub planujesz rozpocząć własną działalność online, kurs z marketingu e-commerce to klucz do sukcesu. Co na nim znajdziesz? Mnóstwo wiedzy i narzędzi do skutecznego promowania produktów online, serwisów internetowych czy optymalizacji konwersji.

Analiza danych i marketing
Marketing cyfrowy generuje ogromne ilości danych. Kursy z analizy danych w marketingu pomogą Ci zrozumieć, jak efektywnie wykorzystywać big data do podejmowania decyzji i doskonalenia strategii marketingowych.
Zarządzanie projektami marketingowymi
Zarządzanie projektami marketingowymi to szalenie ważna umiejętność dla osób odpowiedzialnych za kampanie reklamowe. Na szkoleniu dowiesz się, jak efektywnie planować, monitorować i realizować projekty marketingowe.
Współczesny marketing jest szalenie rozwinięty i składa się z wielu nisz. Wśród innych tematów poruszanych na kursach ze skutecznego marketingu znajdziesz też m.in. marketing produktowy, brand marketing, marketing analityczny czy zajęcia z marketingu afiliacyjnego.

Jak dobrze wybrać kurs marketingowy
Marketing to dziedzina, która rozwija się bardzo dynamicznie. Każdy marketer skazany jest na uważne śledzenie zmian, wyłapywanie nowych trendów i uaktualnianie swojej wiedzy. Inwestycja w kursy marketingu to inwestycja w siebie i swoją przyszłość zawodową. Jak dobrze wybrać kurs, żeby nie stracić czasu i pieniędzy?
Określ swoje cele
Zanim zaczniesz przeglądać oferty różnych kursów, zastanów się, jakie cele chcesz osiągnąć. Myślisz o pozyskaniu nowej umiejętności, pracy w jednej z agencji reklamowych, awansie zawodowym, a może rozpoczęciu własnego biznesu (pozyskiwanie klientów będzie łatwiejsze)? Jasno określ swoje cele, ponieważ to one będą najważniejsze podczas wyboru odpowiedniego kursu.

Dopasuj poziom zaawansowania
Kursy marketingowe są dostępne na różnych poziomach, od podstawowych po zaawansowane. Wybierz kurs, który odpowiada Twoim aktualnym umiejętnościom. Jeśli dopiero startujesz, zacznij od kursu podstawowego, a potem wspinaj się na kolejne szczeble wiedzy.
Sprawdź opinie i referencje
Przeczytaj opinie uczestników poprzednich edycji kursu. To doskonały sposób, aby dowiedzieć się, czy kurs jest wartościowy (zachowaj jednak zdrowy krytycyzm korzystając z recenzji online). Zapytaj również innych profesjonalistów z branży marketingowej – jeżeli masz do nich dostęp – jaki kurs rekomendują.

Analizuj program kursu
Dokładnie przejrzyj program kursu. Upewnij się, że zawiera tematy, które będą dla Ciebie przydatne. Czy zajęcia obejmą obszary, które chcesz zgłębić i zastosować do działań promocyjnych?
Sprawdź, kto prowadzi kurs
Zwróć uwagę na kwalifikacje instruktora. Czy ma praktyczne doświadczenie w dziedzinie marketingu? Czy jest znany i szanowany w branży? Jakimi sukcesami może się pochwalić?
Rozważ formę nauki
Na rynku znajdziesz kursy marketingowe prowadzone w różnych formułach – kursy online, szkolenia stacjonarne, hybrydowe (więcej na ten temat znajdziesz niżej). Wybierz formę, która będzie pasowała do Twojego stylu życia i innych obowiązków.

Sprawdź ceny i dostępność
Porównaj ceny różnych kursów oraz ich dostępność. Upewnij się, że faktycznie stać Cię na upatrzone szkolenie i będziesz miał/miała czas na jego ukończenie.
Dodatkowe zasoby i wsparcie
Niektóre kursy oferują bonusowe materiały, wsparcie instruktorów oraz dostęp do szerszej społeczności adeptów marketingu. To znacząco ułatwi Ci naukę i rozwijanie umiejętności.
Zapytaj o certyfikat
Wiele osób chce mieć potwierdzenie ukończenia kursu, które przedstawi klientom lub potencjalnemu pracodawcy. Certyfikowane szkolenia przydadzą się też jeżeli w przyszłości zechcesz samodzielnie prowadzić kursy z marketingu. Sprawdź czy po zakończeniu zajęć otrzymasz dokument – niektóre szkolenia marketingowe są darmowe, ale za wystawienie certyfikatu trzeba zapłacić.

Jak dobrze przygotować się do kursu marketingowego
Szybciej opanujesz materiał przedstawiony na kursie jeżeli wcześniej dobrze przygotujesz się do zajęć. Oto garść wskazówek, jak to zrobić.
Pamiętaj o swoich celach (to ważne i dlatego wspominam o tym jeszcze raz). Jasno sprecyzowany punkt, do którego chcesz dojść pomoże Ci lepiej wykorzystać czas spędzony na kursie.
Dokładnie przeczytaj program kursu, który zamierzasz ukończyć. Zorientuj się, jakie tematy będą poruszane i jakie umiejętności zdobędziesz. To pozwoli Ci lepiej dostosować swoje oczekiwania i przygotować plan nauki.
Skoro jesteśmy przy planie nauki. To klucz do sukcesu. Rozważ, ile czasu jesteś w stanie poświęcić na naukę każdego dnia lub tygodnia. Jeżeli robisz kurs marketingu online to opracuj harmonogram, który ułatwi ci podział nauki na mniejsze części – unikniesz opóźnień, gromadzenia materiału do opanowania i stresu przed egzaminem.
Zadbaj o odpowiednią przestrzeń do nauki i upewnij się, że masz dostęp do niezbędnych narzędzi (komputera, notatnika, oprogramowania, podręczników).

Potrzebujesz dodatkowych źródeł wiedzy? To mogą być książki, artykuły, filmy czy blogi dotyczące content marketingu, marketingu w mediach społecznościowych czy z innego obszaru marketingu. Skompletuj je przed rozpoczęciem kursu.
Bądź aktywny. Kursy marketingowe to nie tylko pasywne słuchanie wykładów. Aktywność jest szalenie ważna podczas nauki. Zadawaj pytania, uczestnicz w dyskusjach, zgłaszaj się do udziału w projektach. Im większe zaangażowanie, tym większa korzyść z kursu.
Szkolenia marketingowe to także okazja do nawiązania cennych kontaktów zawodowych. Poznaj innych uczestników zajęć, ucz się od nich, dzielcie się wiedzą i doświadczeniem. Takie znajomości mogą okazać się bezcenne w przyszłości.

Nauka marketingu to proces, raczej maraton, a nie sprint. Nie spodziewaj się, że staniesz się ekspertem od content marketingu z dnia na dzień. Cierpliwość i systematyczność są najważniejsze. Rób postępy, choćby małe, i doceniaj swoje osiągnięcia.
Praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka – to jest najważniejsze. Realizuj projekty marketingowe, eksperymentuj, ucz się na własnych błędach. To codzienna praca sprawi, że efektywność marketingu w Twoim wydaniu zaskoczy skutecznością.
Jakie są najbardziej skuteczne i popularne metody marketingowe?
Jeżeli nie wiesz, jaki kurs wybrać, to spójrz na listę najbardziej obecnie popularnych metod marketingowych. To dobra wskazówka przy wyborze szkolenia.
Pamiętaj, że każda metoda marketingowa ma swoje zalety i ograniczenia. Jej efektywność zależy oczywiście od rodzaju biznesu i grupy, do której chcesz dotrzeć. Ostatecznie o skuteczności marketera przesądza dobór właściwej strategii.

SEO (Search Engine Optimization)
To proces optymalizacji strony internetowej w celu uzyskania wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dzięki odpowiedniej optymalizacji, Twoja witryna może być lepiej widoczna dla potencjalnych klientów, co przekłada się na większy ruch na stronie i większą szansę na konwersję.
Content marketing
Polega na tworzeniu wartościowych i angażujących treści, takich jak artykuły, blogi, infografiki, filmy itp., które przyciągają uwagę i budzą zainteresowanie klientów. Dobre treści są świetną metodą aby zaangażować odwiedzających i budować ich lojalność.

Social media marketing
Wykorzystanie platform społecznościowych (np. Facebook, Instagram, TikTok) to jeden z najbardziej gorących trendów z obszaru marketingu internetowego. Media społecznościowe oferują niepowtarzalną szansę na zbudowanie relacji z klientami, generowanie ruchu na stronie internetowej i zwiększanie świadomości marki.
Influencer marketing
Polega na współpracy z influencerami, czyli osobami posiadającymi duże zasięgi na platformach społecznościowych, aby promować swoje produkty lub usługi. Influencerzy mają oddaną grupę obserwujących, co może przyczynić się do zwiększenia świadomości marki i generowania sprzedaży.
Email marketing
Często niedoceniana metoda marketingu internetowego, a jednocześnie jedna z najbardziej skutecznych. Wykorzystuje email do komunikacji z klientami i potencjalnymi klientami. Dobre strategie email marketingowe obejmują m.in. wysyłanie spersonalizowanych wiadomości, ofert specjalnych, newsletterów.

Marketing wirusowy
Polega na tworzeniu treści, które są tak interesujące i angażujące, że użytkownicy sami chcą je udostępniać i polecać swoim znajomym. Dzięki temu treści mogą szybko rozprzestrzeniać się w sieci, znakomicie zwiększając zasięg materiałów, na których Ci zależy.
Marketing afiliacyjny
Polega na współpracy z partnerami, którzy promują Twoje produkty lub usługi w zamian za prowizję od sprzedaży. To skuteczny sposób na dotarcie do nowych klientów i zwiększenie sprzedaży.
Rzeczywistość biznesowa zmienia się bardzo szybko, powstają nowe metody marketingu internetowego (teraz np. związane ze sztuczną inteligencją AI). Trzymaj rękę na pulsie, aby odpowiednio wcześnie zauważyć wartościowe nowości i zastosować w swoich działaniach.

Jakie są formy kursów marketingowych
Kiedy zastanawiasz się nad wyborem kursu, stajesz przed różnymi opcjami, a każda z nich ma swoje wady i zalety. Szkolenia marketingowe stacjonarne, a może online? A jeżeli online, to czy na żywo lub w formie nagranych wcześniej materiałów? Spójrz na poniższe zestawienie abyś mógł mądrze wybrać.
Kursy stacjonarne
Zalety:
Bezpośredni kontakt z instruktorem.
Możliwość interakcji z innymi uczestnikami.
Nauka jest uporządkowana i odbywa się w tradycyjny sposób.
Wady:
Wymaga fizycznej obecności, a to może być kłopotliwe.
Ograniczona dostępność, szczególnie jeśli mieszkasz daleko od miejsca szkolenia.
Szkolenia online
Zalety:
Elastyczność czasowa, uczysz się wtedy, kiedy Ci pasuje (wyjątkiem są kursy online w czasie rzeczywistym).
Dostępne z dowolnego miejsca na świecie.
Często tańsze niż kursy stacjonarne.
Wady:
Wymagają dyscypliny, aby utrzymać systematyczność nauki.
Brak bezpośredniego kontaktu z instruktorem i innymi uczestnikami.
Kursy hybrydowe
Zalety:
Kombinacja kursu stacjonarnego i w internecie (są bardziej elastyczne).
Możliwość czerpania korzyści z obu form nauki.
Wsparcie online dla osób, które potrzebują dodatkowej pomocy.
Wady:
Czasami droższe niż wybór tylko jednej formy kursu (stacjonarnej lub online).
Nadal wymagana obecność w określonym miejscu i czasie.
Kursy samodzielne
Zalety:
Pełna elastyczność i kontrola nad nauką.
Uczysz się we własnym tempie.
Często dostępne za darmo lub za niewielką opłatą.
Wady:
Brak wsparcia instruktora i innych uczestników.
Możesz czuć się osamotniony w nauce.
Kursy firmowe z marketingu internetowego (szkolenie zamknięte dla osób pracujących)
Zalety:
Dostosowane do potrzeb Twojego miejsca pracy (często wysyła na nie dział marketingu danej firmy).
Skupiają się na rozwiązywaniu konkretnych problemów biznesowych.
Współpraca z zespołem i pracodawcą.
Wady:
Może być ograniczony do konkretnej branży lub rodzaju firmy.
Mniejsza różnorodność tematów w porównaniu do kursów ogólnych.
Kursy akademickie z zakresu marketingu
Zalety:
Dają solidną teoretyczną bazę.
Wprowadzają do zaawansowanych koncepcji marketingu.
Zazwyczaj oferują certyfikat.
Wady:
Mogą być bardziej teoretyczne niż praktyczne.
Dłuższy czas trwania i bardziej skomplikowane niż kursy krótkoterminowe.
Pamiętaj abyś dokładnie przeanalizował swoje potrzeby i oczekiwania – wybierz szkolenie/kurs marketingu internetowego, który najlepiej odpowiada Twoim celom.
Co mogę robić po kursie marketingu? Jak wykorzystać zdobytą wiedzę?

Po ukończeniu kursu marketingu masz duże pole do popisu. Oto kilka pomysłów, jak efektywnie wykorzystać zdobytą wiedzę i co możesz robić po szkoleniu.
Praca w agencji marketingowej
Po kursie marketingu, możesz rozważyć pracę w agencji marketingowej. Twoim zadaniem będzie współpraca z różnymi klientami, projektowanie oraz realizacja kampanii marketingowych, zarówno online, jak i offline. To doskonała okazja do zdobywania wiedzy, szlifowania umiejętności i współpracy z marketerami z wieloletnim doświadczeniem.
Praca w działach marketingu firm
Wiele przedsiębiorstw poszukuje specjalistów z wiedzą marketingową, którą dadzą Ci kursy online i tradycyjne. Możesz pracować w dziale marketingu firmy, gdzie zajmiesz się promocją produktów, budowaniem marki, badaniami rynku czy analizą danych.

Marketing internetowy
Skup się na marketingu internetowym, takim jak SEO, SEM, reklama online, social media, content marketing czy e-mail marketing. Możesz pracować w agencji marketingowej, dziale marketingu firm lub rozpocząć własną działalność jako freelancer.
E-commerce
Jeśli interesuje Cię handel elektroniczny, to zatrudnienie w roli specjalisty ds. e-commerce uznasz za ciekawe. Twoje umiejętności w marketingu pomogą w promocji produktów online, optymalizacji konwersji oraz wnikliwej analizie wyników.
Zarządzanie projektami marketingowymi
Jesteś zorganizowany/zorganizowana, umiesz zarządzać zespołem ludzi, a praca nad projektami daje Ci satysfakcję? Możesz rozpocząć karierę jako menedżer projektów marketingowych np. w jednym z domów mediowych. Będziesz odpowiedzialny za planowanie, koordynację i monitorowanie kampanii marketingowych.

Tworzenie własnej agencji marketingowej
Masz wizję i zacięcie prawdziwego przedsiębiorcy? Rozważ po kursie marketingu założenie własnej agencji marketingowej. Będziesz pracował/pracowała na siebie i samodzielnie decydował o realizowanych projektach oraz kierunkach rozwoju firmy.
Konsulting marketingowy
Po ukończeniu kursu z zakresu marketingu jedną z opcji jest praca w charakterze konsultanta. Twoim zadaniem będzie doradzanie firmom w zakresie wyboru strategii marketingowej, która pomoże im osiągnąć lepsze wyniki.
Marketing społeczny i CSR
Zależy Ci na społecznym aspekcie marketingu? Pomyśl o pracy dla organizacji non-profit czy w agencjach zajmujących się marketingiem społecznym (lub w dziale CSR korporacji).
Pisanie i copywriting
Jeśli masz lekkie pióro, umiesz robić znakomite zdjęcia i kręcić intrygujące filmy, to wykorzystaj te zdolności w zawodzie copywritera lub content managera. Twoja wiedza marketingowa pomoże Ci tworzyć treści, które przyciągną uwagę klientów.
Nie zapomnij również, że zdobycie certyfikatu po kursie marketingu znakomicie zwiększy Twoje szanse na znalezienie dobrej pracy lub zdobycie klientów jako freelancer. Zdobywaj nowe umiejętności i stale rozwijaj już posiadane, śledź, co nowego dzieje się w świecie marketingu – to bardzo dynamiczna dziedzina ludzkiej aktywności.
Szkolenia marketing – najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Od czego zacząć naukę marketingu?
Naukę marketingu warto zacząć od budowy fundamentów, abyś wiedział/wiedziała, co jest związane np. z content marketingiem, a na czym polega marketing internetowy w social mediach. Na początek może być darmowy kurs, potem wybierz profesjonalny kurs online lub tradycyjny, który oferuje strukturalne podejście i praktyczne wskazówki (prowadzony przez instruktora z odpowiednim stażem). Zdobądź doświadczenie poprzez praktyki lub staże w agencjach marketingowych. Buduj sieć kontaktów w branży, dołącz do tematycznych grup w mediach społecznościowych, uczestnicz w marketingowych wydarzeniach. Masz już pewną wiedzę i umiejętności? Wypróbuj ją realizując własne projekty. Bądź na bieżąco z najnowszymi trendami i narzędziami marketingowymi. Pamiętaj, że nauka marketingu nigdy się nie kończy – to ciągły proces pełen szkoleń.
Ile kosztuje kurs marketingu internetowego?
Cena kursu marketingu internetowego zależy od poziomu zaawansowania, zakresu tematycznego, jakości materiałów dydaktycznych oraz renomy i doświadczenia instruktora. Kursy, które wprowadzą Cię w podstawy strategii i taktyki, mogą kosztować od 500-2000 zł. Za szkolenie dla średniozaawansowanych trzeba zapłacić 2000-5000 zł. Najbardziej zaawansowane kursy marketingu internetowego, które oferują kompleksową wiedzę i umiejętności, mogą kosztować powyżej 5000 złotych. Pamiętaj, że cena kursu nie zawsze odzwierciedla jego jakość – zbadaj program szkolenia, kto je prowadzi i jak jest oceniany, a następnie porównaj opcje dostępne na rynku.
Ile zarabia się na marketingu?
Z Ogólnopolskich Badań Wynagrodzeń (wynagrodzenia.pl) wynika, że rynkowa mediana zarobków specjalistów ds. marketingu to 4 270 zł. Młodszy specjalista może liczyć na 3 657 zł, a doświadczony marketer może zarobić przeciętnie 5 382 zł (dane ze stycznia 2023 roku, serwis zapytał 1 404 specjalistów ds. marketingu). Zarobki zależą m.in. od stażu pracy, wykształcenia, wielkości firmy oraz województwa, w którym działa pracodawca. Przy okazji warto zauważyć, że 72% starszych specjalistów marketerów to kobiety.